Home sweet home in Paris - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Laurelynn Cornfield - WaarBenJij.nu Home sweet home in Paris - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Laurelynn Cornfield - WaarBenJij.nu

Home sweet home in Paris

Blijf op de hoogte en volg Laurelynn

17 Oktober 2015 | Frankrijk, Parijs

Bonjour tout le monde,

De laatste keer dat ik schreef was het nog heerlijk zomers in Parijs en dat betekent dat het alweer een tijdje geleden is. Hoewel Parijs zo'n vijfhonderd kilometer zuidelijker is, beginnen ook hier de temperaturen te dalen. Zo liep ik eergister ochtend in een rokje met een panty en een dun truitje met mijn leren jack de deur uit, om tot de ontdekking te komen dat het slechts 3 graden was. Ai! Even wennen, maar terwijl de winter langzamerhand (vandaag is het weer een graad of 15) begint, gaat het leven gewoon door!

Oké, vier weken terug in de tijd. Ik voorspel je, dit wordt een lang stuk om te lezen ;) In tegenstelling tot toen, ben ik nu wel echt STUDENT in Parijs. Inmiddels ben ik helemaal ingeburgerd op de universiteit, merk ik het amper meer als mijn docent pas ergens na kwart voor zes aan komt in plaats van kwart over vijf en spendeer ik daar toch heel wat uren. Gister heb ik met de exchange coördinator mijn vakken definitief vastgelegd en dat zijn er nogal wat. Ik weet niet hoe de kortsluiting in mijn hersenen is ontstaan, maar op de een of andere manier besloot ik dat vijf dagen per week vrij zijn tóch wel heel erg veel vrije tijd was. En dus besloot ik twee extra vakken te gaan volgen. Ja, dit is serieus waar. Mijn Franse leesboeken en de gesprekjes met obers waren toch niet helemaal genoeg om mijn Frans te verbeteren, dus besloot ik twee Franse vakken te gaan volgen. "Paris: cité des Arts" en "Sociologie de la France et des Français" nemen nu mijn maandagmiddag en vrijdagochtend in beslag en zorgen, als ik ze haal, voor 12 extra punten op mijn diploma supplement. Jammer genoeg telden ze niet voor mijn 30 punten minor, want ik had best graag langer dan twee uur pauze gehad op mijn half negen tot half negen woensdag vol ellendige vakken. Maar ach! Het voelt nog steeds niet alsof ik extreem veel tijd op de universiteit doorbreng. Metro pakken in de vroege ochtend, dinsdagmiddag trainen tijdens de lunch, lange dagen maken: alles went! En er is nog genoeg tijd voor andere dingen!

Voor, na en tussen colleges is het genieten! En natuurlijk de weekenden! Er is één ding waar ik nooit goed in ben geweest: stilzitten. En hoewel ik dat in Nederland vooral voorkom door calorieën te verbranden, doe ik dat in Parijs vooral door (vloeibare) calorieën toe me te nemen. Oeps. Waarom hier vrijwel geen dik persoon rondloopt is me nog steeds een raadsel, maar ik doe ze graag na... Heerlijk eten, regelmatig een wijntje en er alsnog goed uit zien ;) Uren brengen we door in restaurantjes, cafeetjes, rooftop bars en noem het maar op. De ene locatie nog leuker dan de ander. Gezellig knusse bars op Rue Oberkampf, fancy club L'Arc met gratis cocktails en champagne 2,5 uur lang, Braziliaanse bar, een open air movie bij een gave open air club, brunchen bij gezellige restaurantjes, Nederlands café, een rooftop in Belleville en een rooftop bar naast Hôtel de Ville met uitzicht op de Eiffeltoren en de Notre Dame and many more. Ik vermaak me wel hoor! En dan heb ik het nog niet eens gehad over (chocolade)musea, Paris Fashion Week, een food market, parken en al het andere moois hier. Een dag om zeker niet te vergeten was de Journée sans voitures, eind september. Een autoloze zondag in hartje Parijs. Heerlijk wandelen over de Champs-Elysées dus! Super bijzonder! En behalve dat was het zo warm dat ik mijn panty besloot uit te trekken en in mijn jurkje rond kon lopen. Fijn om even aan terug te denken terwijl ik dit helemaal ingepakt schijf.

De afgelopen twee weekenden was ik niet in Parijs. Nederland en Normandië stonden op het programma. Twee weken terug stapte ik vrijdagochtend om vijf uur 's ochtends de deur uit met mijn koffertje, op naar het vliegveld. Vliegen is snel, was mijn reden om daarvoor de kiezen. Een beetje jammer was het dus wel toen het vliegtuig heerlijk vertraagd was. Grappig was het wel om te zien hoe in Frankrijk alles niet of in het Frans wordt gecommuniceerd en op Schiphol alles vijf keer wordt opgeroepen. Het was raar om overal Nederlands te horen, met enorm veel schreeuwde mensen in de trein te zitten en eigenlijk verlangde ik meteen terug naar Parijs. Natuurlijk was het leuk mensen te zien, de clubkampioenschappen mee te doen en de ALV voor te zitten, maar toen ik weer de metro uit stapte in Parijs voelde alles weer normaal. Gek eigenlijk hoe snel iets als je thuis gaat voelen. Het weekend daarna was ook een stukje Noordelijker, maar totaal anders. Het was namelijk tijd voor het Erasmus weekend van Dauphine Erasmus Exchange, de studentenvereniging van mijn universiteit. Het voelde een beetje als een schoolreisje zonder leraren: drinken in de bus, Amerikaanse drankspellen, een feestje, noem maar op. En ik denk dat Le Mont-Saint-Michel, waar we zondag heen gingen, nog nooit zoveel brakke hoofden heeft geteld op één dag. Ik was helemaal vergeten hoe prachtig het eiland was en met een t-shirtje in de zon en super leuke meiden, was het op en top genieten. Ik heb al in geen tijden zo gelachen als dit weekend. Het was heerlijk!

Nu ben ik weer heerlijk in Parijs en heb ik een rustige zaterdag. De mensen waarbij ik leef zijn op Mauritius tot december, dus ik kan echt mijn eigen ding doen. Dat betekent ook dat ik zo mijn eigen was voor het eerst (!) ga ophangen en ik net de badkamer heb gepoetst. Maar dat neem ik graag voor lief ;) Vanavond tijd voor het eerste diner en predrinks bij mij thuis (dat werd tijd, mijn portemonnee ging huilen van al dat uit eten) en daarna lekker naar Wanderlust! Ik geniet en ik hou nog elke dag van Parijs!

Bises xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurelynn

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 3260

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

22 Augustus 2015 - 31 December 2015

Minor in Parijs

Landen bezocht: