Het Parijse leven... inclusief colleges - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Laurelynn Cornfield - WaarBenJij.nu Het Parijse leven... inclusief colleges - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Laurelynn Cornfield - WaarBenJij.nu

Het Parijse leven... inclusief colleges

Blijf op de hoogte en volg Laurelynn

21 September 2015 | Frankrijk, Parijs

Zit je dan, in je Parijse kamertje, met het idee van het warme zonnetje te genieten, maar je blijft zo lang op bed zitten dat de zon alweer verdwijnt. Lang leve luiheid! Dan maar even op een rijtje zetten wat ik eigenlijk allemaal voor moois heb gedaan de afgelopen week ;) Want dat is weer een hoop! Ergens was ik bang dat als colleges zouden beginnen, ik me zou gaan vervelen, maar dat was helemaal voor niets!

Het Parijse leven is druk: miljoenen mensen, drukte op straat, volgepropte metro's, iedereen heeft haast (behalve al die mensen die besluiten zomaar ineens stil te gaan staan) en een bomvolle agenda. En tja, als je in Parijs woont word je dus vanzelf ook zo :) Zo loop ik op een gemiddelde dag meerdere keren metro in en uit, op een tempo dat me doet denken aan trainingen voor de vierdaagse en loop ik zelfs standaard van de roltrap af (waarbij ik elke keer weer bang ben keihard naar beneden te storten, maar ja, je wilt ook niet iedereen in de weg staan). Ik zou kunnen zeggen 'ik heb een super drukke agenda', wat half waar is, want in mijn agenda staan alleen maar colleges... en gelukkig heb ik meer te doen dan dat! Zo veel dat ik de vorige keer bijvoorbeeld vergat te vertellen dat we een enorme tour hadden gedaan door Montmartre (onontdekte delen, heel mooi en gezellig) en échte Moët champagne dronken bij de Eiffeltoren voor Amber's verjaardag. Uit de fles dan wel weer, want we blijven toch lekker ongeregeld student. Je had de Fransen moeten zien kijken ;)

De vorige keer dat ik schreef was ik enthousiast voor Versailles de volgende dag, nu ben ik enthousiast van Versailles gister (maar daar kom ik zo op terug). Vorige week zondag stond ik klaar om naar de bakker te gaan, toen de daytrip werd gecanceld. Meerdere mensen voelden zich niet lekker en het werd snertweer, dus hop , weer lekker m'n bed in! Uiteindelijk ben is een deel naar een museum geweest, maar ik voelde me ook nog niet helemaal top en had meer zin in shoppen: lang leve Les Halles! 'S avonds echt heerlijk gegeten bij de Vietnamees. Super veel eten en voor een prijs waarvan mijn portemonnee niet gaat huilen, that's how I like it! Zondag werd Décanation georganiseerd in Parijs. Er hingen overal posters in de metro van Jimmy Vicaut & Renault Lavillenie (plus nog iemand) en als je me een beetje kent weet je dat dat best aantrekkelijk is voor mij ;) Het bleek een landenwedstrijd te zijn, waarbij ook de zojuist genoemde atleten meededen. Daar moest ik heen! Sharon zou meegaan, maar die had een flinke buikgriep te pakken, dus besloot ik maar een berichtje op Facebook te zetten. Een Italiaans meisje was heel bij met mijn bericht, want ze wilde ook heel graag, maar niet alleen. Zo zie je maar weer :) Er werd hard gelopen, Lavillenie liet zien dat hij ook kan sprinten en als je de atleten even zat was kon je kijken naar de (iets te oude) Franse danseressen met ruches onderbroeken of (veel te lelijke dikke) praktisch naakte Braziliaanse danseressen. Genoeg om je te vermaken dus (al had dat laatste opzich niet gehoeven)!

Maandag was het (eindelijk) zo ver: de eerste schooldag (sorry mam, universiteitsdag klinkt niet)! Spanneeeend. Hoewel ik tot die dag meestal beneden kwam als de mensen waarmee ik woon zo ongeveer gingen lunchen, moest ik nu de trap af sneaken in het donker. Het was allemaal even wennen: wakker worden in het donker, uit een helemaal stil huis vertrekken, kou en het psychologische feit dat half negen college geen tien voor half vertrekken meer betekende. In Parijs moet ik, net zoals in Wageningen, namelijk helemaal van de ene kant van de stad naar de andere om bij de universiteit te komen. Helaas duurt dat hier drie kwartier (metro plus lopen), terwijl ik in Wageningen nog geen tien minuten bezig ben. Opzich geen probleem, maar zoals je waarschijnlijk wel weet, is dat 's ochtends als mij zijnde iets minder prettig ;) Ik wist nog niet eens of ik het vak wel kon volgen, alles gaat hier namelijk met de fantastische Franse slag.

Het begon al lekker een paar dagen van tevoren. Ik zou namelijk vijf vakken volgen, maar over één vak kwam ineens een mailtje dat Europeanen het niet mochten volgen. Er waren namelijk 105 mensen online preregistred, terwijl er maar 35 mensen het vak konden volgen... TOPSYSTEEM! Zodoende stond ik maandagochtend om kwart over acht voor de deur van Public Economics (!), in de hoop dat een vooringeschreven iemand niet kwam opdagen en ik hun spot kon hebben. Feest dus! "Gelukkig" (hoe gelukkig kan ik zijn met economie) was er een plekje en ook 's middags bij Growth Theory was er plek. De volgende dag wilde ik bij Energy and climate change economics kijken, maar de leraar besloot niet op te komen dagen. Zit je dan vanaf (!) kwart over vijf vijftig minuten lang te wachten met je goede gedrag en vervolgens is er niemand op de universiteit meer aanwezig die kan helpen, welkom in Frankrijk! Donderdag ben ik nog bij employment law geweest en voor de rest heb ik gewoon alle vakken gedaan waarvoor ik was ingeschreven. Ik was er inmiddels al achter dat Nederland toch een stuk beter georganiseerd is dan Frankrijk, maar ik het contrast Wageningen University en Université Paris-Dauphine (IX) is wel heel groot. Zoals een van de docenten zei: "bepaalde relaties zijn oneerlijk, zo mag ik bijvoorbeeld wel te laat komen en jullie absoluut niet". Zo denkt ongeveer elke docent er hier over en dat is even wennen ;) En ook heb ik het al een keer meegemaakt dat de sleutel van een lokaal spoorloos was en daardoor de introductie van het college maar zittend in de gang werd begonnen... Allemaal niet ideaal, maar het went vast snel genoeg en het komt allemaal goed :) De mensen zijn leuk en ik heb nog steeds genoeg vrije tijd! Ik ben in ieder geval blij dat ik alle eerste lessen heb gehad en niet meer hoef te verklaren wat ik als student 'Gezondheid en maatschappij' kom doen op een universiteit gespecialiseerd in business en economics ;)

Genoeg geklaag over colleges, daartussen en ervoor en erna was er namelijk nog genoeg tijd voor leuke dingen! Het is nog steeds best bizar als je tussen je colleges even de metro kan pakken en uitstapt en ineens de Opéra ziet, even kan gaan shoppen bij La Défense, heerlijk kan lunche bij Paris-New York burger dat soort dingen. Of voor je college en naar het Louvre en daarna spontaan nog even de Arc de Triomphe op kan... Om tot de ontdekking te komen dat je universiteit slechts de straat uit lopen tot de Arc de Triomphe is :) We zijn echt 5,5 uur in het Louvre geweest trouwens! En we zijn twee keer een ingang in geweest en uit een andere gekomen en hebben alle uiterste hoeken gezien! Ik ben trots!

En toen was donderdagavond het weekend alweer aangebroken... Gelukkig besloot mijn docent er vroegtijdig mee te stoppen, want ik moest op tijd bij L'Arc zijn! Gratis entree en gratis drinken, karaoke en geen mannen tot 12 uur, dat stond ons te wachten! Net niet op de Champs-Élysees stonden we er helemaal klaar voor in onze jurkjes (playsuit in mijn geval) en hakken. Om vervolgens te worden geweigerd omdat we met een te duidelijke grote groep waren en er niet als een dode bijstonden. Dan maar ergens anders heen! Nooit geweten dat je overdressed on zijn in Parijs, maar hebben we dat ook weer een keer meegemaakt ;) Vrijdag gingen we ook naar een feestje met casual dresscode, maar toen we voor de deur stonden en het was een paar meter van de Champs-Élysees werd het al verdacht.. En ja, allemaal meisjes in het zwart op hakken. Oké, dan maar naar bed. Parijs is wel even iets anders dan Wageningen waar ik zo uit kan in wat ik naar college aan had ;) Maar ach, gelukkig hadden we van tevoren een super leuke tapas avond gehad met de meiden! Ik had zelf bladerdeegenvelopjes met spinazie en feta gemaakt en gevulde champignons. JA ECHT. Super lekker en super leuk :) Zaterdag hebben we heerlijk gebruncht in Montmartre, rondgestruind en ben ik met Bibiane en Liz naar het ministere de l'Intérieur geweest. Het waren namelijk Les Journées du Patrimoine, waarbij alle overheidsgebouwen open waren voor publiek, en ingeburgerd als we zijn moesten we daar natuurlijk even kijken tussen alle Fransen :)

En toen stond gister toch echt dé dag voor de deur: Versailles! Om 9 uur stonden we allemaal braaf op het metrostation om de RER te pakken die ons in een half uurtje bij het kasteel zou afzetten. Een zondagochtend is alleen nooit het beste tijdstip voor scherpheid, dus het werd iets langer, maar ach, we hadden nog de hele dag! Heerlijk door het kasteel en de tuinen gewandeld. Wat is het toch prachtig! Alleen geen bootje meer gevaren, dus de eerste die naar Parijs komt mag dat gezellig met me doen ;) Nu al zin in!

Het was weer een prachtige week! Ik ben hier nu alweer een maand, gaat zo snel, maar ik geniet van elke dag :) Nu ga ik maar weer eens verder met artikelen lezen, aanmelden voor vakken op MyCourse, ALV boekje in elkaar zetten, etc. Ik zei toch: het Parijse leven is druk!

Liefs

P.S. Wist jij dat er atletiekbanen bestaan van 373, 180 en 50 meter? In Parijs kan alles...